Nytt skivsläpp från Opus3: Hugo Alfvéns alla pianoverk på en enda skiva.
Plötsligt föll den ned i brevlådan, en SACD från Opus3 i Järna: Hugo Alfvéns ”Complete Piano Music”. Tänka sig. Fysiskt medium att hålla i handen. Provlyssningen vidtog omedelbart. Och vad har vi här då?
CD 29001
Complete Piano Music
Producerad år 2020
Den prisbelönte pianisten Stefan Lindgren spelar samtliga 24 pianoverk av Hugo Alfvén. Alfvén var egentligen violinist och är mest känd som kompositör av orkestermusik. Alla har säkert hört hans Midsommarvaka, svensk rapsodi nr 1 från 1906. Den har spritts över hela världen eftersom den ett tag var signaturmelodi för Radio Swedens kortvågssändningar. Pianomusiken är mera okänd. Därför ska du skaffa den här skivan och bara njuta.
Inspelningen gjordes i Järna kulturhus i augusti 2019 på en steinwayflygel. Opus3 lyckas bevisa att man inte behöver ett berömt konserthus för att göra storartade inspelningar. Mikrofonen var en Thuresson Th-504. Mer om Thuresson nedan.
Alla SACD från Opus3 är utrustade med dubbla skikt, för att kunna spelas av på vanlig CD-spelare, såväl som på 5.1-anläggningar.
Svensk musik, svensk pianist, svensk inspelningsledare, svenskt skivbolag, svenska mikrofoner, då blir det bra.
Egentligen är den här artikeln bara ett försök att få dig att läsa mina tidigare artiklar om Opus3, kvalitetstänket och de högklassiga mikrofoner som används, samt ge dig ett perspektiv på vad lågklassig studioteknik har att erbjuda dagens konsumenter som inte bryr sig om dynamik, överstyrning, komprimering och så vidare.
Hemma hos Opus3
Utöver inspelningarna som den ovan, ägnar sig Opus3 åt att återställa (re-mastra) äldre inspelningar så att de blir som nya. Här berättar Jan-Eric Persson om hur han tar äldre masterband och färskar upp dem så att de uppfyller moderna krav på ljudkvalitet och äkthet. Artikeln visar på utrustning, metoder, programvara och audiofilens ”att vara eller inte vara” om brusreducering.
https://www.teknikaliteter.se/2017/12/01/re-mastering_nar-gammalt-ljud-blir-som-nytt/
Mikrofonerna
Opus3 använder sig av högkvalitativa svenskproducerade kondensatormikrofoner från Jörgen Thuresson vid sina inspelningar. Att det skulle behövas ett stort labb och massor av män i vita rockar för att kunna framställa mikrofoner med fenomenal dynamik är en skröna. Jörgen Turesson framställer dem vid köksbordet:
https://www.teknikaliteter.se/2017/11/08/allt-du-alltid-velat-hora-och-lite-till/
Mediamassakern
Mediakonsumenter är vi allihopa, men vad konsumerar vi? Har musiken gått från att vara en smaklig jordgubbsbakelse till en smaklös pappbit? Vad är det som väller över oss idag från alla håll, radio, TV och strömmande på Internet? Uselhet. Popmusik komprimerad till 6 dB. Dynamikbegränsad musik där trummorna får alla andra ljud att dyka. Sångröster som försvinner i ljudbakgrunden. Distorsion.
Artikeln “Mediamassakern” visar på allt det förfärliga som bullerkriget (loudness wars) har givit oss, om klåfingriga tekniker som komprimerar sönder musik och den moderna konsumentens allmänna ointresse för högklassiga inspelningar, bara det ”låter högt”. Högst vinner!
Detta lilla utsnitt från ljudredigeringsprogrammet Audacity visar det hårdkomprimerande, dunkande skräpet som sköljer över oss från alla håll idag. Utom från Opus3, måste tilläggas.
Så här kan det se ut när man bränner av Carl Orffs ”O, fortuna” från hans Carmina Burana (1936) som har varit bakgrundsmusik i många dramatiska filmsekvenser.
Musikalisk dynamik: 36 dB på en CD från RCA inspelad 1981 med London Symphony Orchestra, Barbara Hendricks, Håkan Hagegård med flera.
https://www.idg.se/2.1085/1.380939/mediamassakern
Visdomsord
Kom ihåg visdomsorden på Opus3s webbsida: ”Vi undviker alla sorters konstgrepp och elektronisk manipulation som skulle kunna förändra det naturliga ljudet. Vi försöker att ge dig en möjlighet att få uppleva samma känsla och atmosfär som vi kände när vi spelade in. Vårt arbete är avsett för alla som är intresserade av audiofil-inspelningar och fina inspelningar av intressant musik. För att få reda på hur vi uppnår detta, gå vidare till Opus3s text om inspelningsfilosofi.” (http://www.opus3records.com/phil.html)
Lyssna särskilt noga på Opus3s ”Organ Treasures” där Mattias Wager spelar verk av Bach, Franck, Ives, Pierné, Karg-Elert och Widor på orgeln i Hedvig Eleonoras kyrka i Stockholm. Det kryper i kroppen på undertecknad när jag får höra ”Jesus bleibet menie Fruende”!
Den stora orgelns bastoner är inspelade särskilt på baseffektkanalen (LFE), med en övre gränsfrekvens på 60 Hz, avskuret med 24 dB/oktav och alla frekvenser över detta fördelade på höger och vänster kanal. Det var Jörgen Thuresson som byggde både filter och mikrofonförstärkare. Ljudet togs upp med Thuresson CM502 (stereoversionen) som frontmik och AKG C426 som surroundmik.
Läs mer om Mattias Wager och Grönlunds-orgeln i Hedvig Eleonora kyrka: http://www.opus3records.com/artists/classical/22031.htm
Läs mer
Opus3: http://www.opus3records.com/
Beställ på: http://www.opus3records.com/inq.html
Förslag på hur du ska göra själv för att hålla uppe kvaliteten: https://www.teknikaliteter.se/2018/12/06/du-och-dina-lp-skivor-i-den-digitala-tidsaldern/