Och rejält också. Ryssen Prokudin-Gorskij tog färgbilder långt före färgfilmen. Ibland skiner det till långt tillbaka i historien och en man gör en hisnande upptäckt, utnyttjar den och får fantastiska resultat, och sen glöms allting bort. Femtio år senare utvecklar någon annan liknande teknik och blir berömd.
Som tur var för den ryske fotografen Sergej Michailovitj Prokudin-Gorskij (1863-1944) var det någon som tog hand om hans livsverk och nu kan vi se det på Internet mer än etthundra år senare.
Gorskijs bilder visar upp ett levande porträtt av en förlorad värld, Ryssland före första världskriget och på tröskeln till revolution. Han fotograferade kloster och medeltida kyrkor, över järnvägar och fabriker, det dagliga livet hos Rysslands stora och omfattande befolkning. På tidigt 1900-tal lade han upp en storslagen plan för att fotografera hela det ryska väldet och vann tsar Nikolas II stöd. Mellan åren 1909 och 1912 och sen igen 1915 reste han runt och dokumenterade 11 regioner och hade med sig en specialutrustad tågvagn med fotolaboratorium.
Gorskij lämnade Ryssland 1918, efter revolutionen, då tyvärr ganska många av hans bilder konfiskerades. Han reste till Norge och sedan till England innan han slutligen slog sig ned i Frankrike. Då var tsarfamiljen redan mördad och det stora imperium han så mödosamt hade avbildat, var förstört. Som tur var köptes hans återstående glasplåtar av amerikanska statens Library of Congress av hans släktingar 1948 (fyra år efter hans död). De är numera scannade och återställda till de färgbilder de engång var avsedda att vara.
Eftersom färgfilm inte ens var påtänkt 1901 byggde Gorskij sig en färgkamera som tog tre bilder, en röd, en grön och en blå på en särskild avlång glasplåt. Han fick sätta in färgfilter manuellt och skjuta fram glasplåten lika manuellt, men han var smart i att använda ett eget filmformat. Med alla bilder på samma plåt var det ingen risk för sammanblandning senare. Men eftersom varje exponering kunde ta upp till sex sekunder ville det till att motivet höll sig still väldigt länge.
Man antar att Gorskij fått idén till en färgkamera av den tyske fotografen Adolf Miethe då Gorskij och hans fru Anna Aleksandrovna Lavrova arbetade på hans laboratorium år 1890.
Grunden till hans många expeditioner land och rike runt var i princip filantropisk. Han ville samla in information om hela riket för att skolbarnen och folk i allmänhet skulle få se hela dess rikedom.
Efter revolutionen såg man helst att all sådan information försvann, varför Gorskij såg det som säkrast att själv försvinna. Bara några få bilder med politiskt innehåll (på krigsfångar och deporterade i Sibirien) har överlevt, nämligen de där innehållet inte var direkt uppenbart om man inte hade hans resedagbok och kunskaper.
Med modern photoshopteknik och lite retuschering framstår hans bilder som briljanta, fantastiska och underbara. Gorskij hade ögon för vackra motiv och vinklar och med tanke på vad bilderna visar, rör det sig om en otrolig bildskatt. I denna artikel tar jag bara fram färgbilderna, men om du letar i databasen kan du hitta mängder av andra bilder, de flesta svartvita, av andra städer i tsarens imperium runt 1900-talets början, tagna av samme briljante fotograf.
Gorskij reste riket runt med ånglok. Järnvägsvagnen i bakgrunden antas vara Gorskijs egen, där han bodde och hade sitt laboratorium.
Läs mer
Läs mer här: http://www.loc.gov/exhibits/empire
Databasen med alla bilder finns här: http://www.loc.gov/pictures/collection/prok/ Sök till exempel på “samarkand”.
Sist ser vi en hel glasplåt med negativ så som den såg ut när den var nyframkallad, bortsett från att den här återges positiv, förståss. Det är samma bild som den från botaniska trädgården i Suchumi, ovan.